آموزش شیمی

آخرین نظرات
  • ۲۸ آبان ۹۷، ۲۳:۳۰ - علواربتولهرع
    خوب

بررسی کتاب های کنکور شیمی

رامین رزمجو | چهارشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۶ ب.ظ

در این مطلب قصد بررسی کتاب های کنکور شیمی چاپ انتشارات مختلف رو داریم. در پست های قبلی وقتی بنده کتاب کنکور شیمی انتشارات تخته سیاه رو معرفی کردم، خیلی ها من رو به طرفداری از این انتشارات متهم کردند. بار ها توضیح دادم و باز هم می گویم که از فروش یا عدم فروش یک کتاب، سودی به بنده نمی رسد و هدف تنها آگاه سازی شما و بالا بردن قدرت انتخاب در شماست.

این مطالب تنها نظرات شخصی بنده بوده و سعی شده است که نکات مثبت و منفی کتاب ها هر دو باهم بیان شوند. هیچ گونه غرض شخصی و یا دوستی درکار نیست.

1 از قلم چی شروع می کنیم و کتاب سی سال کنکور شیمی (آبی شیمی پیش و آبی شیمی پایه):

کانون کتاب های مختلفی رو در زمینه ی درس و نکته ی شیمی منتشر کرده است. با عناوین مختلف. بیشتر از 30 عنوان کتاب برای شیمی دبیرستان! اما دو کتاب در این مجموعه، از نوستالژی های کنکور ها و مخصوصاً کسانی که در شهرستان ها کنکور داده اند محسوب می شود. کتاب هایی که در گذشته به سی سال کنکور معروف بودند و حالا به گواه خود سایت کانون، به "آبی شیمی" تغییر نام داده اند.

در این کتاب ها، سؤالات کنکور های سراسری داخلی و خارجی در کنار تست هایی منتخب از مؤلفین کتاب در کنار هم قرار گرفته اند. پاسخنامه های تست ها چندان کامل و جامع نیست و به نوشتن کوتاه ترین پاسخ بدون توضیحات بسنده شده است. همچنین در ابتدای هر فصل، سه چهار صفحه ای به صورت خلاصه نویسی شده در اختیار دانش آموز قرار می گیرد که در بسیاری از مواقع برای مرور درس، به درد بخور و کار راه انداز هستند .

همچنین سؤالات خوب آزمون های قلم چی نیز در جای جای کتاب گنجانده شده تا به نوعی تبلیغ آزمون های این مؤسسه هم باشد و الحق که بنده آزمون های این مؤسسه را قبول دارم و سؤالاتشان را می پسندم.

در مجموع - به نظر شخصی خودم - این کتاب برای دانش آموزانی که سطح بالای آموزشی دارند مناسب است. چراکه نیاز این دانش آموزان به درسنامه کمتر بوده و توجه آن ها به حل سؤالات استاندارد است. اما کسانی که پایه درسی ضعیف تری دارند یا از معلم خوب بی بهره هستند، این کتاب را تهیه نکنند.

2 حالا نوبتی هم که باشد، نوبت گاج است. کتاب های میکروطبقه بندی شیمی:

شیمی گاج از ابتدا سبکی خلاقانه نداشت. اما به خوبی از پس رقبا بر آمدند. آن ها کتاب های سفید رنگ تست های خود را با یک تفاوت اصلی نسبت به سی سال کنکور های قلم چی چاپ می کردند. همه چیز همان بود اما در پاسخنامه ها، درسنامه هایی مفید گنجانده شده بود .


.

البته الآن به این کتاب های پر زرق و برق نگاه نکنید. در اوایل هم گاج مانند قلم چی کتاب هایی بی بهره از خلاقیت گرافیکی داشت اما کم کم خیلی خوب از پس این کار برآمدند و توانستند با طراحی جلد هایی جذاب، دل دانش آموزان و جیب والدین را در یک نگاه بربایند. این کار واقعاً تحسین برانگیز است!

بهره مندی از یک نویسنده ی خوب - افشین احمدی - و یک گرافیست خوب و مجموعه ای که توانسته اند صفحه آرایی خوبی را به مطالب کاربردی درسنامه های کتاب اضافه کنند، از عوامل موفقیت کتاب های شیمی گاج است. این کتاب ها در چهار جلد مربوط به پایه های دوم، سوم، پیش دانشگاهی 1 و پیش دانشگاهی 2 منتشر می شوند.

البته گاج کتاب های آموزشی سبز رنگی هم دارد که در آن ها هم تست و نکته فراوان است اما برای کنکوری ها، همین کتاب ها بسنده می کند و سبز ها بیشتر به درد امتحانات مدرسه و پایانی می خورد.

یکی از مشکلات اصلی کتاب های گاج، زیاده گویی است. گرچه مطالب کتاب های درسی به زیبایی تمام طبقه بندی شده اند و نکات مهم کتاب ها برای دانش آموزان پررنگ شده اند، اما در بسیاری از موارد، مطالبی فرای نیاز یک کنکوری به صورت پررنگ مشخص شده اند و به دانش آموز چنین القا می شود که اگر این مطالب را یاد نگیری، تستی هم در کار نیست.

گاج به نوعی در این سال ها، مشتریان خودش را پیدا کرده است. مشتریانی که به کتاب های شیک اهمیت می دهند و پول برایشان چندان مهم نیست. در مجموع ارزیابی من از محتوای کتاب های گاج مثبت است و به نظر بنده این کتاب ها برای طیف گسترده ای از دانش آموزان با نیاز های علمی مختلف تهیه شده اند.

3 مبتکران! و پرسش هایی از جنس چهار گزینه ای:

کتاب های مبتکران را همه می شناسند. از یک مهندس معروف. مهندسی که نامش در شیمی کنکور یک سند است. به قول بچه ها که بعضی وقت ها تو روی خود ما می گویند: یک تار سیبیل مهندس بازرگان را با شما عوض نمی کنیم! البته ما هم به دل نمی گیریم. اما مگر مهندس بازرگان چه کرده که کتاب هایش این همه خواهان دارد؟ 

او همکار من است و طبق عادت ما ایرانی ها نباید از او تعریف کنم! اما واقعاً او را مبتکر می نامم. کسی که خشکی درس شیمی را با کاریکاتور گرفت و سعی کرد که در کتاب هایش شیوه های جدیدی برای حل راحت تر مسائل ارائه دهد. گرچه به شخصه همه ی شیوه های او را قبول ندارم. به عنوان مثال، در حل مسائل موازنه یا استوکیومتری، که شیوه های مخصوص به خود را به کار بده است.

پیش تر، کتاب های مهندس بازرگان، چهار جلد بودند. پرسش های طبقه بندی شده ی شیمی دوم، سوم، پیش دانشگاهی 1 و پیش دانشگاهی 2. اما الآن تقریباً هر پایه، چهار کتاب شیمی نوشته ی مهندس بازرگان دارد. به عنوان مثال برای سوم، کتاب های "شیمی 3 تکمیلی"، "پرسش های چهار گزینه ای شیمی 3"، "فیل شیمی 3" و "آموزش شیمی 3 به همراه CD" چهار کتابی هستند که چاپ شده اند.

اگر قصد خرید کتاب های مبتکران را دارید، نیازی به تهیه ی هر چهار نوع کتاب برای هر پایه نیست. برای دانش آموزان کنکوری، کتاب های پرسش های چهار گزینه ای کافی است.

البته که این کتاب ها هم به نظر من خالی از ایراد نیستند. مانند کتاب های گاج که سبکی مشابه مبتکران را در پیش گرفتند، زیاده گویی و مطالب اضافی و وقت گیر موج می زند. حجم کتاب ها بسیار بالا است و گاهی به صورت افراطی از کاریکاتور استفاده شده است.

این که تست ها به پنج دسته ی خیلی آسان، آسان، متوسط و سخت و خیلی سخت تقسیم شده اند، خود امر خوبی ست اما به عقیده ی بسیاری از دبیران، بسیاری از سؤالات خیلی سخت این کتاب ها، برای آمادگی کنکور، غیرضروری هستند.

سؤالات تألیفی خلاقانه به همراه درسنامه های جامع و ارائه ی آرشیوی نسبتاً کامل از سؤالات کنکور های سراری در انتهای هر فصل از ویژگی های کتاب های مبتکران هستند. این کتاب ها برای دانش آموزان سطح متوسط به بالا مفید اند و تهیه ی آن ها را برای دانش آموزان با پایه ی پایین تر توصیه نمی کنم.

 4 فار! فانوسی دریایی برای کنکور و شیمی در اولین قدم:

اسم فار را شاید کمتر شنیده باشید. انتشاراتی که حالا چندان تازه پا نیست اما همچنان ناشناخته است. دنیای ناشناخته ای هم دارند. اولین کتابشان شیمی پیش دانشگاهی 1 بوده است پس مطمئن باشید که تمام تلاششان را کرده اند تا قدم اول را استوار بردارند.

کتاب های چهارگانه ی شیمی فار، سبکی متفاوت دارند. به دور از زیاده گویی و حتی قرتی بازی! آن ها کتاب های شیمی شان را به سه بخش آموزش مفاهیم، تست های طبقه بندی شده و آزمون های جامع دسته بندی کرده اند. در هر دسته ها در حد معقول توضیحات کافی داده اند و تقریباً دانش آموز را از سایر کتب بی نیاز کرده اند.

البته باید گفت آن ها هم از رقابت کاریکاتور بی نصیب نمانده اند اما بر خلاف سایر انتشاراتی ها، آن را در حد معقول استفاده کرده اند. در کتاب های فار سعی شده تا توضیحات در کنار حل تست های نمونه، دانش آموز را با فضای آموزش آن مبحث بیشتر آشنا کند و سپس در یک آزمون تستی، او را به محک آموخته هایش تشویق می کنند.

یکی از بزرگترین ایرادات این کتاب - به عقیده ی بنده - عدم بروزرسانی به موقع است و همین مطلب باعث فروش کم آن ها شده است. مورد دیگر این که کتاب های آن ها -در درس شیمی- با فواصل زمانی بالایی ارائه شدند. معمولاً دانش آموز ترجیح می دهد کتاب های کمک درسی مربوط به یک درس را همگی از یک انتشارات تهیه کند. نه این که شیمی پیش را از انتشارات x و شیمی پایه را از y.

مطمئنم که اگر تلاش بیشتری در تهیه و شناساندن بهتر کتاب هایشان به خرج دهند، بدون شک یکی از پر فروش ترین انتشاراتی های بازار کنکور خواهند شد.

 5 تخته سیاه! و روزگار سفید شیمی در آن:

راجع به مزیت های این انتشارات به گزاف در پست مربوط به "کتاب کنکور شیمی چی بخریم" توضیح داده ام و هنوز هم که هنوزه آن را بر تمامی کتاب های بازار ارجع و بالاتر می دانم.

اگر هنوز کتاب کنکور شیمی تهیه نکرده اید، چند صفحه ای از کتاب های شیمی تخته سیاه را ورق بزنید. پشیمان نمی شوید.


نویسنده : حمیدرضا سعادتی

منبع : http://hrsaadati.ir

  • رامین رزمجو

نظرات  (۱)

  • حمید شیخ ویسی
  • باسلام،به نظربنده کتاب مبتکران بسیارعالیست ونقصی نداره.
    پاسخ:
    دوست عزیز باید اشاره کنم که تقریبا هیچ یک از کتاب های شیمی موجود در بازار بی نقص نیستند از جمله کتاب های مبتکران . برای مثال عدم انطباق تست های تالیفی (خط به خط) این کتاب ها با سوالات کنکور مهم ترین نقص این کتاب هاست ولی در عین حال قبول دارم که کتاب های مبتکران بهترین منابع موجود در بازار برای شیمی هستن .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی