روشهای مطالعهی 10 رتبه برتر کنکور در درس شیمی
روشهای مطالعهی 10 رتبه برتر کنکور در درس شیمی
روشهای
مطالعهی هر کسی مخصوص خود اوست و همه باید سعی کنند روشهای مطالعهی
موفق خودشان را در هر درس پیدا کنند. توصیهی ما این است که روشهای موفق
مطالعهی خود خصوصا در دروسی که نقاط قوت پایدار شما هستند را کشف کنید و
آن را به دروس مشابه نیز تعمیم دهید. در مواردی که روش مطالعهی شما خیلی
منجر به نتیجهی مطلوبی نشد از کلکسیون روشها استفاده کنید و روشیرا که
به روحیات شما نزدیکتر است را انتخاب و سپس شخصیسازی کنید و پس از مدتی
اگر نتیجهبخش بود آن را ادامه دهید. یادگیری از همتایان نیز فقط محدود به
یادگیری از برترها نیست گاه شما ممکن است روش مطالعهی درسی را از روشهای
کسی انتخاب کنید که از شما از لحاظ ترازی پایینتر باشد. لزومی ندارد از
کسی تقلید کنید ولی میتوانید از روشهای مطالعهی دیگران ایده بگیرید.
در زیر روشهای مطالعهی برخی از برترها در درس شیمی را آوردهایم:
فائزه قائمدوست رتبهی 3 کشوری کنکور 94 از زاهدان که 4 سال دانشآموز کانون بوده است (درصد شیمی: 100%)- پزشکی دانشگاه تهران:
به طور کلی اول متن کتاب درسی را مطالعه می کردم، مطالب حفظی را حفظ می کردم (مثلاً کتاب شیمی 2 مفهومی- حفظی است) بعد جزوهی معلم را مطالعه می کردم. کتاب های تست به این صورت هستند که غالباً ابتدا درس نامه دارند. من هم اول درس نامه را مرور می کردم بعد تست می زدم و بررسی می کردم معمولاً دور اول تست آموزشی می زدم و در تست آموزشی سؤال ها را یک تست یک تست بررسی می کردم و بعد در دفعات بعدی به صورت امتحانی تست میزدم یعنی 50 تست را یکجا حل میکردم.
مقالهی کامل ایشان را در سایت کانون مطالعه کنید.
احمد نیکبخت رتبهی 25 منطقه 3 کنکور 93 از یاسوج که 4 سال کانونی بوده است (درصد شیمی: 87.7%)- پزشکی علوم پزشکی ایران:
اصولا شیمی 3 نوع سوال دارد حفظی، مفهومی و مساله
حفظی: من در این نوع سوال ابتدا خود متن کتاب را میخواندم و تمام نکات حفظی آن را حفظ و بررسی میکردم و سپس سوالات تالیفی و کنکور مربوط به آن را حل میکردم و اگر نکتهی خاصی بود آن را یادداشت میکردم
مفهومی: این نوع سوال رابطه کمی با کتاب درسی دارد قسمتهای مربوط به کتاب درسی را میخواندم سپس درسنامههای مختلف که کاملتر از کتاب درسی بود را مطالعه میکردم و بعد به دقت تستهای مختلف تالیفی و کنکور را حل میکردم.
مساله: با خواندن کتاب درسی نمیتوان این نوع سوالات را حل کرد و بیشتر باید با حل تست و تجربه پیدا کردن در این سوالات به تسلط کافی رسید؛ با ساختن تستهای مختلف میتوان به تسلط بیشتر رسید.
مقالهی کامل ایشان را در سایت کانون مطالعه کنید.
آستیاژ باقری رتبه 18 منطقه 2 کنکور 94 از زنجان که 3 سال دانشآموز کانون بوده است (درصد شیمی: 80%)- پزشکی دانشگاه تهران:
روش مطالعهی من عبارتست از مطالعهی دقیق کتاب درسی و کتاب تست از جمله شیمی آبی و درسنامههای آنها. من سعی میکردم درس هر روز را همان روز بخوانم مباحث سال دوم را تابستان پیش با جزئیات خواندم. سال چهارم فقط به مطالعه سال چهارم و مرور گذرای پایه میگذشت و در مجموع سطح خوبی در شیمی داشتم.
مقالهی کامل ایشان را در سایت کانون مطالعه کنید.
پوریا مسکنی رتبهی 101 منطقه 2 کنکور 94 از سبزوار که 2 سال دانشآموز کانون بوده است (درصد شیمی: 89%)- دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی:
ابتدا کتاب را مطالعه میکردم سپس درسنامهها را میخواندم و خلاصه میکردم؛ سپس از خلاصهها استفاده میکردم و به تست زدن میپرداختم در واقع پس از هر بار تست زدن خلاصهها را مطالعه میکردم.
بعد از آزمون، سوالات خوب را یادداشت میکردم و سعی میکردم از سوالات آزمون به نکتههایی که نوشتم اضافه کنم.
ساعت مطالعهی من در کل بستگی به تسلطم به آن فصل آزمون داشت ولی شیمی و زیست را بیش از بقیهی دروس میخواندم.
همواره طبق برنامه راهبردی پیش میرفتم و سعی میکردم ابتدا مباحث پیش را که تازه خواندهایم بخوانم سپس سراغ پایه میرفتم و مرور میکردم.
من از روش بازیابی استفاده میکردم و بازیابی باعث حک شدن مطالب در ذهنم میشد و مطالبی را که با بازیابی مرور میکردم سخت فراموش میکردم.
مقالهی کامل ایشان را در سایت کانون مطالعه کنید.
سعیده یوسفی رتبهی 42 منطقه 3 کنکور 94 از تربت جام که 3 سال دانشآموز کانون بوده است (درصد شیمی: 84%)- دندانپزشکی علوم پزشکی تهران:
ابتدا کتاب درسی و جزوهی دبیر را دقیق میخواندم و بعد از آن شروع به تست زدن آن مبحث از کتاب تستهای مختلف میکردم.
شروع یک مبحث و اولویت من با کتاب درسی بود و مطمئنا هر نکتهای که از کتاب تستهای مختلف و آزمونها به دست میآوردم در کتاب درسی یادداشت میکردم. کتاب آبی برایم به عنوان یک منبع تست استاندارد که حتما از سوالهای آن در آزمون کانون و کنکور استفاده میشد به حساب میآمد. از خلاصهدرسهای سایت کانون هم استفاده میکردم. ابتدا درصدهای من در این درس خیلی پایین بود و برای آن زمان کم میآوردم اما رفته رفته با روش ضربدر و منها توانستم زمان خودم را سر آزمون مدیریت کنم. بعد از تست زدن هم فلش کارتهایی که به عنوان خلاصه تهیه میکردم را مطالعه میکردم. سعی میکردم سوالهایی را که اشتباه زدهام چندین بار حل کنم تا حدالامکان سوالهای مشابه زیادی با آن سوال حل کنم. در هر هفته میانگین 12 الی 14 ساعت برای مطالعهی تست این درس صرف میکردم.
مقالهی کامل ایشان را در سایت کانون مطالعه کنید.
فیروزه حاتمی رتبهی 176 منطقه 2 کنکور 94 از خرمآباد که 3 سال دانشآموز کانون بودهاند (درصد شیمی: 68% )- پزشکی دانشگاه شهید بهشتی
ابتدا متن کتاب را به طور مبحثی میخواندم و پس از متن کتاب، درسنامههای کتابهایی را که در دسترس بودند را میخواندم، سپس تستها را بدون در نظر گرفتن زمان جواب میدادم و به طور کامل هم بررسی میکردم، به صورتیکه بعد از هر تست حتی اگر سوال ساده بود پاسخنامهی تشریحی را هم به طور کامل مطالعه میکردم. نکات حفظی را هم در دفترچهای جداگانه مینوشتم. یک برنامهای بودن را در منابع و برنامهی مطالعاتی خیلی موثر میدانم چون یکبرنامهای بودن به فکر انسان جهت میدهد و باعث ایجاد آرامش روانی میشود.
من سعی میکردم قبل از سال چهارم برنامههای مطالعاتی که احتمال میدادم موفق باشد را امتحان کنم و از بین آنها برنامهای که نتیجهی بهتری را گرفتم انتخاب کنم و این باعث شد که در سال چهارم که زمان محدود است و فرصت برای انجام اشتباه وجود ندارد با تجربهی این چند سال پیش بروم.
چندین بار کتاب درسی را برای دروس زیست و شیمی مطالعه کردم و هر بار هم نکتههای جالب و جدیدتری پیدا کردم، سعی میکردم نکات مختلف از منابع مورد استفادهی خودم را در کتاب بنویسم تا بتوانم در دوران جمعبندی با مطالعهی آنها به طور سریع و خلاصه و مفید در واقع کتابهای دیگر را هم دوره کنم.
کتاب آبی برای فهمیدن و جمعبندی اینکه در چه سطحی هستیم برایم مفید بود. همچنین از کلاسور ارزیابی سایت کانون استفاده میکردم.
من سعی میکردم با توجه به ساعت مطالعهای که در این درس دارم هدفگذاری کنم و واقعبین باشم اما از همان ابتدا معمولا بالاترین درصدهای آزمون قلمچی من، درسهای زیست و شیمی بود.
بعد تست، پاسخ تشریحی هر سوال را حتی اگر درست زده بودم بررسی میکردم زیرا بعضی وقتها نکتهای که در پاسخنامه هست ممکن است از خود سوال جالبتر باشد و سوالهایی که به نظرم مهم بود و همینطور سوالاتی که اشتباه زده بودم را علامت دار میکردم برای اینکه دوباره بخوانم و همینطور نکات مهم و ترکیبی سوالات را در کتاب درسی مینوشتم.
بعد از آزمون تقریبا همهی سوالها را ارزیابی کرده و پاسخنامه را میخواندم و سوالهایی که مشکل داشتم را در کلاسور ارزیابی و نکات مهم را هم در کتاب درسی مینوشتم.
من سعی میکردم که همهی کلاسهای مدرسه را حتی تا جلسهی آخر بروم و این باعث میشد که بتوانم نکات جدیدی را از طریق دبیر و دانشآموزان یاد بگیرم و بعد از مدرسه مطالعهی شخصی را انجام بدهم ولی در کلاسهای خارج از مدرسه شرکت نمیکردم.
من آزمونهای کانون را به طور مداوم پیگیری میکردم و در آزمونها شرکت میکردم چراکه آزمون دادن باعث میشود فرد به یک شناخت از خود برسد و بتواند نکات ضعف خود را پیدا کند مثلا در درس شیمی اوایل سال وقت کم میآوردم و با آزمون دادن به این مشکل پی بردم و با تست زیاد سرعت خود را افزایش دادم و همینطور دارای اشکالات محاسباتی بودم که رفع شد. برنامهی راهبردی هم تاثیر زیادی روی تمرکز من در طی دو هفته که برای آزمون درس میخواندم داشت.
مقالهی کامل ایشان را در سایت کانون مطالعه کنید.
محمدامین خادم بشیری رتبهی 6 منطقه 3 کنکور 94 از گچساران که 8 سال دانشآموز کانون بوده است (درصد شیمی: 86%)- پزشکی دانشگاه تهران:
من در این دس معلم خوبی داشتم و مبنای کارم روش درس دادن ایشان بود. او در وهلهی اول مطلب را بسیار پیچیده و علمی درس میداد به طوریکه ذهن من به شدت درگیر مطلب میشد و بعد از آن مطلب را به بیانی ساده بیان میکردند و من هم در مطالعهام سعی میکردم اول مطالب را علمی توجیه کنم بعد روش سادهی حل آن را یاد بگیرم این کار باعث میشد مطلب را طوری یاد بگیرم که هیچوقت عملا فراموش نمیکردم (حتی تا الان).
این درس برای من 3 تیپ سوال داشت: حفظی، مفهومی بدون محاسبه، سوالات محاسبهای.
در سوالهای محاسبهای سعی میکردم روش خوبی برای حل (مثل تناسب خاص) پیدا کنم و بعد از آن روشهای محاسبه را تقویت کنم تا بتوانم خوب به سوالات جواب دهم. افت درصد من در این درس در کنکور هم بخاطر غلط زدن 3 سوال حفظی و جابجا وارد کردن یک سوال بود.
مژگان قائدرحمتی رتبهی 34 منطقه 3 کنکور 93 از اسلامشهر که یک سال دانشآموز کانون بوده اند- پزشکی دانشگاه تهران (درصد شیمی: 80درصد):
بعد از کلاس، جزوههای معلم را مطالعه میکردم و دوباره به حل تستهای آموزشی معلم میپرداختم و حل تست و رفع اشکال. بعد از مرور جزوههایی که در کلاس درس نوشته بودم اولین منبع و مهمترین آنها کتاب درسی بود.
یک برنامهای بودن برای من بسیار موثر بود در واقع همین یک برنامهای بودن آرامش ذهنی خوبی به من میداد. اولویت من برنامهی مدرسه بود ولی در کنارش آزمونهای کانون هم جایگاه خود را داشت. مباحث پیش را با مدرسه پیش میآمدم و مباحث پایه را با آزمونهای کانون و هماهنگ این دو را پیش میآمدم.
در مورد روشهای مطالعهام باید بگویم رفتهرفته شناخت من از روشهای موفق خودم بیشتر میشد ابتدا خیلی سردرگم بودم اما کمکم متوجه پیشرفت خود میشدم.
من در سایت کانون، به بخشی که سوالهای دامدار و دشوار و سوالاتی را که بیشتر بچهها در دامی میافتادند زیاد مراجعه میکردم.
از کتاب آبی هم استفاده میکردم. بعد از تست زدن به رفع اشکال و یادداشت نکات در حاشیههای کتاب و ستارهدار کردن تستهایی که غلط زده بودم یا نزده بودم و یا به نظرم نکتهی خوبی داشتند، میپرداختم.
از روشهای خلاصه برداری، نمودار درختی، با صدای بلند خواندن، برای دیگران توضیح دادن و از جعبه لایتنر استفاده میکردم. همچنین مطالب فرّار را در بازههای زمانی نزدیک دوره میکردم.
میثم ابراهیمی رتبهی 11 منطقه 2 کنکور 94 از اسلامشهر که 2 سال دانشآموز کانون بوده است (درصد شیمی: 91%)- پزشکی دانشگاه تهران
من در این درس خلاصهای کامل داشتم و بارها آن را مرور میکردم. کلید موفقیت در این درس تکرار و تمرین زیاد است، با وجود آن که سوالات شیمی هر سال تغییرات زیادی میکند به نظر من تمرین زیادی میتواند ایدههای جدید برای حل سوالات جدید را بدهد. در این درس برای فرمولهای ترکیبات، یک دفترچه هم داشتم که طی مسیر روزانه تا مدرسه آن را مطالعه میکردم.
یحیی سلطانیان رتبه 28 منطقه 3 از هشتگرد که 2 سال دانشآموز کانون بوده است (درصد شیمی: 76%)- پزشکی دانشگاه تهران
ابتدا کتاب را به صورت کامل میخواندم و سپس کتابهای دوسالانه را کار میکردم و بعد از تسلط کامل بر مفاهیم کتاب، سراغ تستهای کنکور میرفتم و سپس تستهای تالیفی حل میکردم.
یک برنامهای بودن باعث شد که من به تمامی مباحث به طور کامل تسلط پیدا کنم و سردر گم نباشم.
من بعد از امتحان کردن چندین روش در سال پیش به یک روش موثر برای خودم رسیدم و طبق همان پیش رفتم.
از کتابهای دوسالانه و آبی کانون هم در کنار کتاب درسی بهره بردم. منبع اصلی برای یادگیری برای من کتاب درسی بود و سعی من بر تسلط کامل بر محتوای آن بود. بعد از خواندن کتاب درسی به سراغ تستهای کنکور سراسری از کتاب آبی میرفتم.
از کلکسیون روشهای سایت هم استفاده میکردم. من معمولا سعی در به خاطر آوردن مفاهیم و اشکال و نمودارها داشتم که به تثبیت آموختههایم کمک میکرد.
من در کلاسور ارزیابی که خودم جمعآوری کرده بودم سوالاتی که اشتباه میزدم یا مهم بودند را یادداشت میکردم، همچنین از طریق نوشتن و یاد دادن به دیگران سعی بر تسلط بیشتر داشتم.
مقالهی کامل ایشان را در سایت کانون مطالعه کنید.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
- ۰ نظر
- ۰۸ دی ۹۴ ، ۲۳:۴۶